PROPOSTA DE ATIVIDADE DO LIVRO
DIDÁTICO KEEP IN MIND – LINGUA ESTRANGEIRA MODERNA – INGLÊS. 9º ANO (8ª SÉRIE).
UNIT 12
– Act 9– Let’s write.
ROTEIRO
A
proposta de produção escrita desta seção está dividida em quatro partes.
No
item 1, o aluno terá que ler as exigências para quem deseja entrar em um
colégio técnico (pode-se inferir, devido ao texto lido anteriormente que tal
escola fica nos Estados Unidos).
O
professor deverá estabelecer o contexto da atividade proposta perguntando e
explicando o significado de palavras-chave como “transcript” (no caso
específico, cópia do histórico do ensino fundamental), “Admissions Officer”
(escritório ou secretaria para tratar da admissão do aluno) e “THS”
(sigla para technical high school). Deverá explicar que muitas escolas
nos EUA (Estados Unidos da América) e outros países de língua inglesa pedem uma
carta com o conteúdo descrito a fim de conhecerem melhor os candidatos. Através
de discussão do assunto com os alunos, poderá também comparar o procedimento
americano com o procedimento adotado no Brasil.
O
objetivo da atividade então é fazer com que os alunos aprendam a redigir uma
carta de apresentação para ser anexada aos documentos exigidos para se
candidatarem a uma vaga.
A
carta deverá conter:
1. A descrição da experiência do aluno no Ensino
Fundamental (“middle school” nos EUA), ou seja, apresentar as
disciplinas prediletas, atividades extras ou especiais (grupo de teatro,
trabalho voluntário etc);
2. Planos para o futuro: o que o aluno quer estudar,
se quer trabalhar ou ir para faculdade depois de concluir o curso técnico etc.
3. Razões para a escolha do colégio técnico.
Na categorização do domínio da esfera de linguagem, consideramos
o gênero “carta apresentação” predominante, pois o aluno deverá fazer uso de
uma linguagem bastante argumentativa para convencer seu leitor/receptor de que
realmente tem interesse em ser admitido nessa escola.
O item 2 da proposta, representa a fase de
pré-produção escrita. Seguindo a orientação fornecida no livro texto do professor,
este deverá ler o enunciado com os alunos e perguntar aos mesmos para quê serve
esta etapa de produção escrita, bem como mostrar a importância do planejamento
prévio.
O professor deverá mostrar a organização de ideias
por tópico, conforme o exemplo apresentado, o que poderá ajudar o aluno a
formar os parágrafos da carta.
O item 3 apresenta um exemplo do formato da carta
que o aluno deverá escrever com cabeçalho, saudação, fechamento e assinatura,
ou seja, apontar para a disposição dos endereços do autor e do destinatário e
para as formas de cumprimento e encerramento. A nosso ver, deverá ser este o
momento em que o professor poderá explicitar as características composicionais
do gênero “carta”, mobilizando os alunos a reconhecerem o conteúdo, a estrutura
composicional e a temática desse gênero discursivo. Nesta etapa da proposta, o aluno
escreverá sua carta (fase de produção).
Quanto às questões concernentes às condições necessárias
à produção do texto: o aluno terá o que dizer (apresentação pessoal e
curso desejado; terá razões para dizer (motivação para a escolha do
colégio técnico); terá para quem dizer (responsável pela admissão
no colégio técnico); o aluno irá assumir-se como autor de sua carta e
poderá escolher as melhores estratégias para dar materialidade à sua
produção.
Terminada a produção da carta, no item 4 da proposta
os alunos deverão expor suas cartas em sala de aula e iniciarem uma discussão
se as mesmas são aceitáveis ou não, dando também as razões para as respostas
afirmativas e negativas.
Ao discutirem
suas ideias sobre as cartas, os alunos estarão interagindo entre si através do
desenvolvimento da capacidade argumentativa, e desta forma, se preparando para
diferentes propostas de produção escrita. Como consequência, conforme a
condução da atividade pelo professor, poderão se remeter a outros tipos de
gênero que circulam na sociedade. A partir das situações de comunicação real e
à luz do conceito de gênero discursivo, o professor poderá criar condições para
que os alunos possam apropriar-se de características discursivas e linguísticas
de gêneros diversos.
Quantos
as competências desenvolvidas nesta atividade, observamos:
1. Leitura - Identificar as
características de um gênero textual (carta de apresentação);
2. Identificar o remetente e o
destinatário de uma carta;
3. Compreender o propósito geral de um
texto;
4. Escrita – organizar e selecionar
informações;
5. Compor uma carta.
6. Corrigir por meio da autocorreção;
7. Fazer edição final com atenção para o
aspecto visual do texto;
Com relação à sequência didática, o professor deverá realizar:
1. Levantamento sobre conhecimentos prévios do aluno
sobre o tema;
2. Reconhecer as características de um gênero textual
(carta de apresentação);
3. Localizar informações em texto.
4. Organização de idéias para sua carta de
apresentação.
5. Revendo a estrutura de uma carta de apresentação (remetente,
destinatário, texto dividido em parágrafos).
6.
Redação
de uma carta de apresentação para um amigo (sugestão);
7. Correção do texto, fazendo autocorreção;
8. Produção da versão final do texto;
9. Elaboração de um mural com os trabalhos produzidos
(sugestão);
10.
Visita a
sala de informática para explorar imagens (fotos) de costumes e ambientes e
lugares dos países africanos (sugestão).
Quanto à avaliação da atividade,
sugerimos a troca das cartas entres os colegas, estabelecendo os critérios de
correção. Após, a análise do professor para as intervenções coletivas e
individuais necessárias.
MATERIAL DE APOIO
Layout of a Formal Letter
The example letter below shows you a general layout for a formal letter. Pass your mouse over the different areas of it to find out more information (JavaScript needs to be turned on in your browser).
In English there are a number of conventions that should be used when
writing a formal or business letter. Furthermore, you try to write as simply
and as clearly as possible, and not to make the letter longer than necessary.
Remember not to use informal language like contractions.
Addresses:
1) Your Address
The return address should be written in the top right-hand corner of the letter.
The return address should be written in the top right-hand corner of the letter.
2) The Address of the person you are writing to
The inside address should be written on the left, starting below your address.
The inside address should be written on the left, starting below your address.
Date:
Different people put the date on different sides of the page. You can write
this on the right or the left on the line after the address you are writing to.
Write the month as a word.
Salutation or greeting:
1) Dear Sir or Madam,
If you do not know the name of the person you are writing to, use this. It is always advisable to try to find out a name.
If you do not know the name of the person you are writing to, use this. It is always advisable to try to find out a name.
2) Dear Mr Jenkins,
If you know the name, use the title (Mr, Mrs, Miss or Ms, Dr, etc.) and the surname only. If you are writing to a woman and do not know if she uses Mrs or Miss, you can use Ms, which is for married and single women.
If you know the name, use the title (Mr, Mrs, Miss or Ms, Dr, etc.) and the surname only. If you are writing to a woman and do not know if she uses Mrs or Miss, you can use Ms, which is for married and single women.
Ending a letter:
1) Yours faithfully
If you do not know the name of the person, end the letter this way.
If you do not know the name of the person, end the letter this way.
2) Yours sincerely
If you know the name of the person, end the letter this way.
If you know the name of the person, end the letter this way.
3) Your signature
Sign your name, then print it underneath the signature. If you think the person you are writing to might not know whether you are male of female, put you title in brackets after your name.
Sign your name, then print it underneath the signature. If you think the person you are writing to might not know whether you are male of female, put you title in brackets after your name.
Content of a Formal Letter
First paragraph
The first paragraph should be short and state the purpose of the letter- to make an enquiry, complain, request something, etc.
The first paragraph should be short and state the purpose of the letter- to make an enquiry, complain, request something, etc.
The paragraph or paragraphs in the middle of the letter should contain
the relevant information behind the writing of the letter. Most letters in
English are not very long, so keep the information to the essentials and
concentrate on organising it in a clear and logical manner rather than
expanding too much.
Last Paragraph
The last paragraph of a formal letter should state what action you expect the recipient to take- to refund, send you information, etc.
The last paragraph of a formal letter should state what action you expect the recipient to take- to refund, send you information, etc.
The following abbreviations are widely used in letters:
- asap =
as soon as possible
- cc =
carbon copy (when you send a copy of a letter to more than one person, you
use this abbreviation to let them know)
- enc. =
enclosure (when you include other papers with your letter)
- pp =
per procurationem (A Latin phrase meaning that you are signing the letter
on somebody else's behalf; if they are not there to sign it themselves,
etc)
- ps =
postscript (when you want to add something after you've finished and
signed it)
- pto (informal) =
please turn over (to make sure that the other person knows the letter
continues on the other side of the page)
- RSVP =
please reply
A covering letter is the one that accompanies your CV when you are
applying for a job. Here is a fairly conventional plan for the layout of the
paragraphs.
Opening Paragraph
Briefly identify yourself and the position you are applying for. Add how you found out about the vacancy.
Briefly identify yourself and the position you are applying for. Add how you found out about the vacancy.
Paragraph 2
Give the reasons why you are interested in working for the company and why you wish to be considered for that particular post. State your relevant qualifications and experience, as well as your personal qualities that make you a suitable candidate.
Give the reasons why you are interested in working for the company and why you wish to be considered for that particular post. State your relevant qualifications and experience, as well as your personal qualities that make you a suitable candidate.
Paragraph 3
Inform them that you have enclosed your current CV and add any further information that you think could help your case.
Inform them that you have enclosed your current CV and add any further information that you think could help your case.
Closing Paragraph
Give your availability for interview, thank them for their consideration, restate your interest and close the letter.
Give your availability for interview, thank them for their consideration, restate your interest and close the letter.
A letter of enquiry is when you are approaching a company speculatively,
that is you are making an approach without their having advertised or announced
a vacancy.
Opening Paragraph
Introduce yourself briefly and give your reason for writing. Let them know of the kind of position you are seeking, why you are interested and how you heard about them.
Introduce yourself briefly and give your reason for writing. Let them know of the kind of position you are seeking, why you are interested and how you heard about them.
Paragraph 2
Show why their company in particular interests you, mention your qualifications and experience along with any further details that might make them interested in seeing you.
Show why their company in particular interests you, mention your qualifications and experience along with any further details that might make them interested in seeing you.
Paragraph 3
Refer to your enclosed CV and draw their attention to any particularly important points you would like them to focus on in it.
Refer to your enclosed CV and draw their attention to any particularly important points you would like them to focus on in it.
Closing Paragraph
Thank them, explain your availability for interview and restate your enthusiasm for their company and desire to be considered for posts that might as yet be unavailable.
Thank them, explain your availability for interview and restate your enthusiasm for their company and desire to be considered for posts that might as yet be unavailable.
Referências Bibliográficas
- CHIN, Elizabeth Young & ZAOROB, Maria
Lucia. KEEP in Mind. Língua Estrangeira Moderna – Inglês. 9º Ano. Editora
Scipione. 1º edição. São Paulo, 2011;
- SCHNEUWLY, B. & J. Dolz. Gêneros
Orais e Escritos na Escola. Tradução e organização Roxane Rojo e Gales Sales
Cordeiro. Mercado de Letras. 2º edição. Campinas. 2004.
Sites:
-
Parâmetros Curriculares Nacionais. Terceiro e Quartos Ciclos do Ensino
Fundamental:
http://bb.cruzeirodosulvirtual.com.br/bbcswebdav/pid460776dtcontentrid5155352_1/courses/243648/21%20PCN%20L%C3%ADngua%20Portuguesa%203%20e%204%20ciclo.pdf
(acesso em
21/11/2012).
-
Material de Apoio – roteiro para a elaboração de carta formal de apresentação:
http://www.usingenglish.com/resources/letter-writing.php#coverletter
(acesso 22/11/2012).
Nenhum comentário:
Postar um comentário